Fitout Warszawa, systemy szklane, kompleksowe remonty - Glaso.pl

Fit in your fit out

halas-w-biurze-jak-unikac-i-dlaczego-warto-to-robic

halas-w-biurze-jak-unikac-i-dlaczego-warto-to-robic

Biuro to miejsce, w którym przeciętny pracownik spędza, co najmniej kilkadziesiąt godzin w tygodniu. W interesie Właścicieli i Najemców powierzchni biurowych leży to, by zapewnić w swoich lokalach warunki sprzyjające zdrowiu, skupieniu i efektywności. O jakie warunki chodzi?

Zajmiemy się tym kluczowym - prawidłową akustyką - zła może skutecznie uprzykrzać codzienną pracę, dlatego pochylamy się nad tematem hałasu w biurze i sposobami na jego wyeliminowanie.

Współczesny hałas, z którym mamy do czynienia w przypadku powierzchni biurowych,  to już nie tylko rozmowy pracowników. Problemem jest nagromadzenie rozdzwonionych telefonów, urządzeń biurowych, dźwięk ekspresu do kawy, dzwonka do drzwi… Sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana w przypadku przestrzeni open space. Jednak w każdym z przypadków da się odpowiednio przygotować biuro, by zapewniało komfort akustyczny. Wystarczy - tylko lub aż - zadbać o właściwe działania na odpowiednim etapie urządzania przestrzeni biurowej.

Wpływ hałasu na zdrowie i jakość pracy człowieka

Człowiek skonstruowany jest w taki sposób, że nawet maksymalne skupienie i intensywne próby odcięcia się od otoczenia są daremne. Jeżeli w otoczeniu występują dźwięki, to docierają one do naszego mózgu i wywierają na niego konkretny wpływ. Skupiamy się na hałasie w biurze, w którym pracownik spędza sporo czasu. Nie bez powodu mówi się już nawet o zanieczyszczeniu hałasem. Coś, co zanieczyszcza kojarzy się jednoznacznie negatywnie, dlatego warto mieć świadomość wpływu wrażeń dźwiękowych na człowieka i różne aspekty jego funkcjonowania.

Polskie prawo określa wartości hałasu dla pracy w biurze. Norma PN-N-01307:1994 dopuszcza równoważny poziom dźwięku w czasie pobytu pracownika na stanowisku pracy w pomieszczeniach biurowych: 55 dB – w pomieszczeniach administracyjnych, biurowych i do prac koncepcyjnych; 65 dB – w sekretariatach i biurach obsługi klienta. Co to oznacza? Natężenie hałasu w biurze nie powinno przekraczać 65 dB, jednak w praktyce wartość ta dla każdego może oznaczać coś innego. Dla porównania - przyjęło się, że natężenie dźwięków w klasie czy na oddziale szpitalnym nie powinno być wyższe niż 35 dB, natomiast dźwięk odkurzacza osiąga wartość 60 dB. W świetle tych przykładów można sobie wyobrazić, że granica 65 dB to warunki, które mogą być odbierane bardzo różnie - jeden pracownik będzie w stanie się w nich skupić, inny zostanie całkowicie rozstrojony i niezdolny  do efektywnej pracy.

Co więcej, hałas należy rozpatrywać nie tylko jako czynnik, który dostarcza wrażeń typowo słuchowych, ponieważ odciska on na człowieku również piętno pozasłuchowe. Jego konsekwencją jest przede wszystkim obniżenie wydajności i skuteczności pracy. Natomiast w aspekcie zdrowotnym osoby narażone na uciążliwy hałas mają m.in. problemy z koncentracją i komunikacją, odczuwają wzrost napięcia psychicznego, zaburzenia snu i zmęczenie. Długotrwałe doświadczanie tych konsekwencji prowadzi do jeszcze poważniejszych problemów zdrowotnych.

Akustyka budowlana i akustyka wnętrz

Te dwa pojęcia są ze sobą ściśle powiązane i wspólnie wpływają na ostateczną jakość warunków akustycznych i komfort pracy w biurach.

Bardziej podstawowa akustyka budowli bada transmisję dźwięków w przegrodach budowlanych. Jej głównym zadaniem jest tworzenie metod minimalizowania negatywnego wpływu transmisji dźwięków na użytkowników budowli. Ta dziedzina nieustannie zyskuje na znaczeniu i wnosi wartościowe rozwiązania dzięki rozwojowi nauki i techniki. Właśnie dlatego współczesne metody zapewnienia komfortu akustycznego są bardzo różnorodne, ale przede wszystkim coraz bardziej skuteczne.

Druga ze wspomnianych - akustyka wnętrz - jest bezpośrednio połączona z architekturą wnętrz. W ujęciu teoretycznym bada zachowanie fal akustycznych w zamkniętych pomieszczeniach. W praktyce poszukuje takich rozwiązań, które zapewnią użytkownikom pomieszczeń komfortowe korzystanie z nich zgodnie z przeznaczeniem, do którego zostały stworzone. Powierzchnia pomieszczenia, zastosowane formy konstrukcyjne czy nawet umeblowanie wnętrza decydują o jakości akustyki.

Właśnie w tym miejscu pojawia się przestrzeń dla działań podejmowanych w ramach usługi fit out, gdzie profesjonaliści są w stanie stworzyć i dobrać najbardziej odpowiednie projekty, techniki wykończenia wnętrz oraz materiały budowlane i dekoracyjne, które stworzą pomieszczenia wspierające wydajną pracę i efektywny odpoczynek.   

Sposoby na dobrą akustykę w każdym biurze

Użytkownicy zarówno niewielkich, jak i wielkopowierzchniowych biur borykają się z podobnymi problemami związanymi z zakłóceniem hałasem. Uciążliwy jest pogłos, który potrafi skuteczni utrudnić normalne funkcjonowanie. Podobnie bywa z echem. Jednak faktycznie największym problemem jest zbyt duże i intensywne tło akustyczne, uciążliwe zwłaszcza w przypadku wewnętrznych źródeł, takich jak hałas urządzeń biurowych czy ten wynikający z rozmów między współpracownikami.

Kluczem do sukcesu w wyeliminowaniu hałasu w przestrzeni biurowej jest zwiększenie chłonności akustycznej. Satysfakcjonujące efekty można osiągnąć na kilka sposobów - szczególne znaczenie mają:

  • Wybór mebli, charakteryzujących się wysoką dźwiękochłonnością i ich odpowiednie ustawienie, które pozwala na znaczną redukcję hałasu. To rozwiązanie sprawdza się szczególnie w biurach typu open space. Za pomocą mebli można również wpłynąć na zwiększenie funkcjonalności pomieszczenia i dostosowanie czasu pogłosu do przeznaczenia danej przestrzeni – co ma szczególne znaczenie np. w przypadku sal konferencyjnych. Meble bywają również ostatnią deską ratunku w przypadku wad akustycznych pomieszczenia, gdy już nie można zniwelować ich w żaden inny sposób.
     
  • Odpowiednia chemia budowlana, czyli materiały wykończeniowe zwiększające izolacyjność akustyczną. Okazuje się, że odpowiedni dobór farb, tynków, płyt i okładzin akustycznych może z każdego wnętrza uczynić komfortową przestrzeń. Ważne, by wiedzieć, jakich błędów unikać - np. łączenia podłogi z naturalnego kamienia i ścian wykończonych tynkiem, ponieważ takie połączenie sprzyja wydłużaniu się czasu pogłosu.
     
  • Panele akustyczne i dźwiękochłonne, które łączą w sobie funkcje praktyczne i estetyczne. Nie dość, że skutecznie pochłaniają lub tłumią biurowe hałasy, to są dostępne w różnych formach i kolorach, dzięki czemu wpisują się w najnowocześniejsze trendy aranżacji wnętrz.

Powyższe propozycje to kilka z dostępnych na rynku opcji. Dobrą i najbardziej słuszną praktyką - stosowaną w ramach usługi fit out - jest, by rozwiązania dobierać indywidualnie do możliwości danej przestrzeni biurowej i specyfiki pracy jej użytkowników.

Biuro typu open space, czyli akustyczne wyzwanie

Szczególne wymagania pod względem akustycznym stawiają biura typu open space. Coraz bardziej popularne, w praktyce mogą być dość uciążliwe dla pracowników. Dlatego bardzo ważne jest, by w ich urządzaniu maksymalnie wykorzystać dorobek pracy profesjonalnych akustyków oraz współczesne możliwości technologiczne. Planując przestrzeń warto wdrożyć strategię różnorodności - stworzyć miejsca, w których pracownicy będą mogli skorzystać z walorów pracy w otwartej przestrzeni i blisko innych pracowników. A także kilka takich, gdzie w razie potrzeby, możliwe będzie wyciszenie się, odcięcie od szumu otoczenia i pełne skupienie.

Podsumowanie

Akustyka w biurze nie jest prostym zagadnieniem. Wymaga doskonałego rozeznania wśród założeń użytkownika - Najemcy czy Właściciela, potrzeb jego pracowników i możliwości budynku oraz poszczególnych pomieszczeń. Te dane należy uznać za punkt wyjścia do stworzenia projektu wnętrz, doboru odpowiednich materiałów budowlanych i wykończeniowych oraz wykorzystania mebli i rozwiązań organizujących właściwe warunki akustyczne. Wszystko musi się nie tylko podobać, ale przede wszystkim skutecznie tłumić hałas i zniwelować niepożądane dźwięki. Przy tych założeniach należy cały czas pamiętać o regulacjach prawnych, określających ramy dopuszczalnego hałasu.

Zobacz inne Artykuły

Informacja o cookies

Czym są pliki „cookies”?

Są to małe pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników (komputerach, smartfonach, tabletach itp) przeznaczonych do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i przechowują różne informacje i ustawienia, specyficzne dla danej strony internetowej. Pliki „cookies” używane są najczęściej w celu dostosowania wyglądu i zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika oraz w celu ułatwienia korzystania ze stron internetowych. Używane są również w celu tworzenia anonimowych statystyk, które pomagają analizować ruch na stronie, zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, dzięki czemu strony www mogą być rozwijane i ulepszane.

Pliki "cookies" mogą być plikami tymczasowymi, które pozostają na urządzeniu użytkownika do czasu opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia przeglądarki internetowej lub mogą pozostawać na urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach tych plików albo do momentu ich ręcznego usunięcia przez użytkownika.

Wykorzystywane przez tą stronę pliki cookies nie zawierają danych osobowych.

Pliki „cookies” wykorzystywane przez partnerów operatora tej strony internetowej podlegają ich własnej polityce prywatności.

Usuwanie plików „cookies”

Przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają możliwość umieszczania plików „cookies” na urządzeniu końcowym. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików „cookies” w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie użytkownika. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików „cookies” dostępne są w ustawieniach przeglądarki internetowej. Ograniczenie stosowania plików „cookies”, może uniemożliwić korzystanie z niektórych funkcji strony internetowej.

Więcej informacji: wszystkoociasteczkach.pl